Koppány Attila: Embervilág - fotók a megnyitóról

 
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_01
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_02
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_03
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_05
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_06
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_07
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_08
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_10
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_11
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_13
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_14
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_15
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_16
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_17
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_18
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_19
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_20
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_21
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_22
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_24
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_25
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_26
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_27
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_28
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_30
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_32
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_33
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_34
  • Koppány_Attila_-_embervilág_2018-03-23_35
Fotók: Kecskeméti Tibor

A HÉT MŰTÁRGYA - Interjú Csízy László képzőművésszel

csizy reszek es hullamok

Részek és hullámok, 2017. komputergrafika, 70x70 cm

 

 

csizylaszlo  CSÍZY LÁSZLÓ

  Rimaszombat, 1943

  www.csizy.hu

  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

  +36 30 951 0970

  H-1031 Budapest, Rozália u. 38-42 C/5

 

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

A számítógép használatával a 70-es évek közepétől kísérleteztem. Kiállításokon 1981-től szerepelek számítógépes munkáimmal.

Miért szereted ezt a műfajt?

A 70-es években a számítástechnika a jövő új, nagy lehetőségének látszott. Hittem abban, hogy a képzőművészet számára is rendkívül hasznos lehet. A kísérletezések közben egyre jobban kötődtem ehhez a világhoz, melyet ma is nagyon szeretek. A számítástechnika révén a látható jelenségek új részleteit lehet feltárni. Rendszerekben gondolkozhatom. Közelíteni tudom a „reál” és a „humán” gondolatokat. A számítástechnikai eszközök a munka hatékonyságát, a képi megvalósítás lehetőségeit nagymértékben támogatják.

Kik hatottak, hatnak a munkásságodra?

Nincs kiválasztott személyes példaképem. Gyermekkoromtól kezdve sok időt töltöttem a klasszikus művek reprodukcióinak megismerésével, kezdetleges rajzolgatásával, majd később a múzeumok és galériák látogatásával. Az alkotók értelmi és érzelmi megértésére törekszem, még ha nem is mindenben hatnak rám egyértelműen.

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.

Gyakran készítek makrofotókat a számomra izgalmas természeti részletekről. Nem a naturális megjelenés, hanem a mögötte rejlő struktúra, az apró részletekből kialakuló foltrendszer, az ebből származó háló szövedéke érdekel. A hálót vizuális műveletekkel módosítom. Mindehhez nélkülözhetetlenek a számítógépes programok. A kép létrehozása így is hosszadalmas, fáradságos, aprólékos manuális munkát igényel. A lényeg kiemeléséhez gyakran használom a színek „mintavételezését” . Több képemen bemutatom a kiinduló naturális részletet, majd annak átalakított variációit.


Hagyományos technikákkal is foglalkozol? Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

Jelenleg csak digitális technikával dolgozom. Technikai értelemben nagy a távolság a hagyományos és a digitális munka között. Az alkotói munka lényegét tekintve nincsen különbség, a befejezett munka impulzusokat és kapcsolódási lehetőségeket kell hogy adjon a szemlélőnek, vizuális minőségével pedig bizonyítania kell az alkotó vizuális kultúrájának magasabb színvonalát.


Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?

2013-től vagyok a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja. Számomra jelentősen megkönnyítette a művészeti életben való aktívabb részvétel lehetőségét a tagok részére meghirdetett pályázatok és kiállítások, meghívások révén.


Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?

Jelenleg a Benczúr Ház Galériájában (Budapest, VI. Benczúr u. 27.) látható Részek és hullámok című önálló kiállításom március végéig. Készülök a MET által kiírt Digitális Agóra 2018 nemzetközi pályázatra is. Áprilisban várható két csoportos kiállítás melyen szerepelek: a „Kitelepítések 70” pályázat budapesti záró kiállításán, majd a Próféta Galériában a Bicsérdi Nemzetközi Művésztelep jubileumi kiállításán.


Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

A Részek és hullámok művem 2017-ben készült. Alkotó munkánk meghatározó eleme a fény. A kép címével is utalok a fény fizikai természetének kettősségére, de utalok a szerkesztés sajátosságaira és kettős értelmére. Naturálisan megjelenő növényi rész szín és vonalvariációi váltakoznak, majd a variálódó részek hullámszerű mozgással, fakuló színekkel és gyengülő karakterrel simulnak bele a világegyetem nagy rendszerébe.

 

Meghívó – Krnács Ágota: Jelenések

BTM meghivo Krnacs Agota web

A HÉT MŰTÁRGYA - Interjú Magén István képzőművésszel

Kep A hét műtárgya psd

Negyedik dimenziós hiperváros. 2017. digitális nyomat, 70x100 cm



Önarckép mini fotó  MAGÉN ISTVÁN képzőművész

  +36 30 372 4469 , L: +36 1 409-2028

  H-1162 Budapest, Szilaj u. 45. Hungary

  https://artportal.hu/lexikon-muvesz/magen-istvan,
  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

 Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

A nyolcvanas évek végén kezdtem fénymásolatok készítésével, ezeket felhasználtam szitanyomáshoz. Később a 90-es évek közepén kaptam egy grafikai programot, melyet azóta is használok.

Miért szereted ezt a műfajt?

Nem tudom, hogy a szeretet motívál-e, vagy a lehetőségek, vagy az újszerűség igérete. Vagy az, hogy ez már a jövő. (Pedig nem is a jövő, hanem a jelen.) Hogy milyen lesz a jövő ebből a szempontból, azt nem tudjuk. Soha sem az, amire számítunk. Ez a titok. Ennek a keresése sarkall az elektrográfiában.

Készen kapok bizonyos alapmotívumokat. Ahelyett, hogy megunt formációkat festenék, mint egy címfestő, kombináció kombinációt követ. Kicsit úgy kell gondolkodnom, mint egy sakkozónak. Lehetőségek tárháza nyílik meg. De ne feledjük, ugyanilyen arányban kell magasabbra szárnyalni. A művészet produkció is. Varázslat is. Szemfényvesztés is. Aki megelégszik a gép adta alaplehetőségekkel, aki egy-két gombnyomás után hátradől elégedetten, az kicsúfolja az elektrográfiát.  

Kik hatnak a munkásságodra?

A klasszikusok. Kettős értelemben. Nagyon gyakran csak a környezetüket akarom megidézni. Behatolok valahová, mondjuk Delacroix műhelyébe, vagy Raffaellóéba, vagy máséba, az ő világukba,  aztán pedig “tönkre teszem”, eltorzítom, elrontom azt. Létre jön a “hiba”. Ilyenkor az ember rájön, hogy a lét és az idő foglya. Átvitt értelemben is, meg a valóságosan is. Aki nem olvasgatja Arisztotelészt, az nem jut túl az előítéleteken. Aki pedig előítéletes, az elsősorban önmagával szemben az.

Az elektrográfia jövőkutatás. A jövő fénysugarai, reflexképei pedig visszaverődnek a múltban. A múlt képein keresztül jutnak el hozzánk azok a képek, melyeket értelmeznünk kell. Végső soron minden képpé alakul bennünk. A zene is, az írás is, az irodalom is. Képek segítségével tájékozódunk önmagunkban. Az ősi perui nasca rajzokon keresztül kitágul a világ, és a mi világtapasztalásunk is. A képírás, a képekben való gondolkodás legszebb bizonyítékai az egyiptomi hieroglifák. Azokkal az ősi képekkel, vállalásokkal, melyeket pedig a Biblia tár elénk, sajátos viszonyban állunk . A Biblia kinyilatkoztatásai megérintik képzeletünket. Képpé alakulnak. De bennünk marad az elégedetlenség, a többet akarás tüskéje. Hajt, szúr, bököd egy életen át. Ezért alkotunk.

Szeretnénk, ha betekintést adnál elektrográfiai alkotói módszeredbe.

Úgy gondolom, hogy az előzőekben ezt a kérdést már majdnem megválaszoltam. Képek ezrei sorakoznak a számítógépemben. Kibontásra, továbbfejlesztésre várnak. Úgy képzelem a billentyűket, mint a ceruzát. A racionalitáson túl, “felső sugallatra” hallgatva. Lehet, hogy ezek túlságosan nagy szavak, de azt hiszem, hogy nincs munkamódszerem. Spontán kezdem el a képalkotást. Szeretek belebonyolódni, létrehozni valami bonyolultat, magas szintűt. Szeretem azt érezni, hogy a kép jobb, mint én vagyok. Hogy tanulok tőle. Hogy igazat, és őszintét alkottam, hogy megfelelek saját elvárásaimnak. Soha nem javítgatok. Amikor letettem az eszközt, nem nyúlok hozzá többet.

Mi a különbség a hagyományos, és a digitalis alkotómódszerek között? Hogyan lehet egyensúlyban tartani ezeket a munkamódszereket?

A különbség kétségtelenül igen nagy. Például a kéz szerepe más. Néha hiányzik a kezemnek a rajzolás. Ilyenkor rajzolni kell. Vagy festeni hagyományos módon. De ki tudja? Az emberből soha sem fog kiveszni a manuális készség. Mindíg lesz egy pásztor, vagy egy pásztorlányka, aki egy faággal a homokba rajzolja kedvese arcmását. Kitárulkozott a digitalis világ, élnünk kell vele. Hatalmas volt az út a bíborcsigából nyert festéktől a számítógépig. Ítéletünket a tanulsághoz igazítjuk. Lehet, hogy a jövőbeli asztronauták néhány tubus olajfestéket is visznek majd magukkal a holdbázisra, hogy szabad óráikban festegessenek. Hogy remekműveket alkossanak! Hogy hirdessék, hogy csak a katarzisban teljesedik ki az ember. A digitalis és a hagyományos művészet, ha játékosan bánunk velük, jól kiegészítik egymást.

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?

2013-ban léptem be a Társaságba. Előtte azt hittem, hogy egyedül vagyok furcsa, rendhagyó elképzeléseimmel. A Magyar Elektrográfiai Társaságba való belépés lehetőséget adott arra, hogy szakmai érdeklődésemet kiterjesszem az elektrográfián belül, a Társaság kiállításain bemutathassam munkáimat, részt vegyek szakmai beszélgetésekben. Lehetőségem nyílt kiállítani hazai és külföldi kiállításokon, nemzetközi seregszemléken, szakmai tanácskozásokon, részt venni, és előadást tartani a nemrég lezajlott kaposvári Hiba esztétikája című szimpóziumon.

Akkor, a belépés évében, 2013-ban már legalább 50 db digitalis munkám volt különféle méretekben. Sok energiát fektettem bele, mert hittem benne. Ezek elég nagy mérető alkotások voltak, másfél, két méteresek is voltak köztük szép számmal, sőt egy 2,8 méteres is. A vakkereteket én készítettem, és én feszítettem fel a vásznakat. Ezek egy részét kiállíottam az Árkád Galériában. Jelenleg a MET Galériában van kiállításom Hiperdimenzió címmel.

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

Az itt bemutatott képem címe: Negyedik dimenziós hiperváros. 2017-ben készült. Egészen meglepő módon kezdtem el foglalkozni a hiperdimenzióval. Olyan dolgok kezdtek történni a képeimen, melyeket magam sem értettem. Dimenziók nyíltak meg egymásból, és egymásba, és egymás alatt, felett stb. Képileg érdekesnek tartottam ezeket a megoldásokat, de a racionális értelmezés nehezen indult. A harmadik dimenziót egy negyedik, eddig ismeretlen dimenzió keresztezte. Elindultam az önmegértés útján…

Hol találkozhatunk digitális munkáiddal legközelebb?

Készülök a szekszárdi Digitális Agóra nemzetközi triennáléra, 2019-ben az Újpesti Galériában láthatók nagyméretű munkáimból válogatás.

Meghívó - Koppány Attila: Embervilág c. kiállítása

MET Galeria meghivo Koppany 1 web

MET Galeria meghivo Koppany 2 web

 

Koppány portré

www.art-sze.koppany.hu   Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Tanulmányok: 1961-1970 Derkovits Képzőművészeti Kör, Székesfehérvár. Mestere: Ballagó Imre festőművész, Vasas Képzőművészeti Kör, Székesfehérvár. Mestere: Áron Nagy Lajos festőművész. 1966-1971. Művészeti képzés a Műegyetem Építészmérnöki Kar Rajz és Formaismeretek Tanszékén ill. műtermeiben. Mesterei: Boross Géza és Máriási (Masznyik) Iván festőművészek. Az első szakmai elismerések: 1963. és 1965. Keszthelyi Helikoni Művészeti Fesztiválon aranyérem képzőművészet kategóriában.

1968. Az első önálló tárlata Budapesten. Megnyitotta: Dr. Pogány Frigyes az Iparművészeti Főiskola főigazgatója. Az első recenzió a Művészet c. folyóiratban (Bauer Jenő, 1969.)

1973. Tagfelvétel a Képzőművészeti Alapba (jelenleg MAOE). Ettől kezdve rendszeresen kiállít. Önálló tárlatainak száma közel 50. A Magyar Képzőművészek és Iparművészek (MKISZ) Festő Szakosztálya tagja. 2013. A Magyar Elektrográfiai Társaság /MET tagja.

Fontosabb elismerések, díjak:
2006. „IN MEMORIAM 1956” 2. Országos Képzőművészeti Kiállítás I. díja.
2012. Szent László díj, Győr,
2014. Fehérvár Szalon különdíja,
2015. XX. Országos Portrébiennálé fődíja, Arany Diploma


Elektrográfiai munkássága
2006 óta készít elektrográfiákat. A kezdeti időszakban főleg nonfiguratív munkákkal szerepelt hazai és nemzetközi tárlatokon. Az utóbbi években számos technikai kísérlet után alakította ki jelenlegi alkotó módszerét és stílusát. Rendszerint saját akril festményeinek és az általa készített nagyfelbontású szociófotóknak az összeolvasztásából és formai harmonizálásából születnek újabb alkotásai.

Cikk folytatása

Magyar Érdemrend Lovagkeresztje kitüntetést kapott Szombathy Bálint

Magyarország köztársasági elnöke, Ádler János 2018. március 2-án a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjét adományozta Szombathy Bálintnak.

A kitüntetett művésznek tisztelettel gratulálunk, büszkék vagyunk sikereire.

Szombathy Balint lovagrend

Invitation - Bálint Szombathy: Signs of the City

Szombathy Balint meghivo

Invitation - Cecilia Mandrile: The Desert Inside

Cecilia Mandrile MEC e invitation

H+ŐSÖK ÚJRA - fotók a megnyitóról

 
  • HŐSÖK_ÚJRA_1
  • HŐSÖK_ÚJRA_10
  • HŐSÖK_ÚJRA_2
  • HŐSÖK_ÚJRA_3
  • HŐSÖK_ÚJRA_4
  • HŐSÖK_ÚJRA_5
  • HŐSÖK_ÚJRA_6
  • HŐSÖK_ÚJRA_7
  • HŐSÖK_ÚJRA_8
  • HŐSÖK_ÚJRA_9
fotók: HAász Ágnes

Meghívó: H+ŐSÖK ÚJRA

Azbej hosok web
Impresszum
  • Hungarian Electrographic Art Association/HEAA

    Telefon: +36-1-208-5090
    Mobil: +36-30-612 - 0235
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
    Kapcsolat:HAász Ágnes elnök
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
    Mobil: +36-30-657-5206
    MET Galéria 1117 Budapest, Bölcső u. 9. fsz. üzletsor 1.

fb art Vimeo Icon 01

Együttműködő partnerek

MKLOGO      ArtKalauz logo s


Médiapartnerek

kepiras header3  sp logo feher jpg  Logo m muhely folyoirat feher  újművészet  ikon  műértő  Dokuweb