MOHA Nemzetközi Rövidfilmek Estje

Filmklub a MOHA - Mozdulatművészek Házában

plakát

Nemzetközi és hazai,  kísérleti és klasszikus, animációs és élőszereplős…mindez két estében, röviden.

MOHA – Nemzetközi Rövidfilmek Estje
2019.03.30-án és 31-én  18:00 órától


A MOHA – Nemzetközi Rövidfilmek Estjére több mint 3000 nevezés érkezett több mint 100 országból.
A munkák központi témája a rész és az egész, melyet a legkülönbözőbb műfajokban és technikákkal dolgoztak fel az alkotók.
90%-ban Magyarországon még be nem mutatott alkotások, experimentális animációk, narratív rövidfilmek, videóklipek várják az érdeklődőket.

A filmeket eredeti nyelven, angol felirattal vetítjük.


Időpont:
2019.03.30-31. Szombat-vasárnap 18:00
Vetítések 2X60 percben, 15 perc szünettel, utána kötetlen beszélgetés a látottakról.

Helyszín:
MOHA – Mozdulatművészek Háza (Budapest, 1097, Tagló u 11-13. Kemikál telepen) Telefon / Fax: (06-1-) 321 – 9745

Facebook

Részletes program: március 30. és március 31.

 

Joseph Kádár (Le K'dar) emlékoldala

Joseph Kádár portre másolata

EMLÉKEZÉS Joseph Kádárra (Le K’dar), született Debrecenben 1936. július 25-én,
festő, grafikus, szobrász, fotóművést, lapszerkesztő, művészeti író, műgyűjtő,
múzeumalapító,
az elektrográfia (elektrografika) kezdeti időszakának egyik jelentős úttörőjére.
2019. január 25-én tragikus hirtelenséggel elhunyt életének 83. évében.

2017. februárjában a MET Galériában önálló kiállítást rendeztünk korai, fénymásolóval
készült műveiből.
A Képírás Művészeti Alapítvánnyal közös kiadásban megjelentettük ART-ÉLECTRO-
IMAGES címmel a Képírás Füzetek sorozatban válogatást a 1979-1996. között készült
műveiből, és bemutattuk az elektrografika területén végzett képzőművészti tevékenységét.
A kiállítást Vass Norbert művészeti író nyitotta meg. Az ő soraival emlékezünk
munkásságára.

Az elektrografikában találtam a magam ösvényére – vallja Kadar –, ahol is a szisztematikus, gyors gondolkodás érvényesül.” Az irányzat felmenői között a művészet demokratizálásáért felszólaló pop-art mellett – csakúgy, mint Kadar pályáján – ugyanolyan meghatározó véleményem szerint a koncept szerepe. Előbbi a másolatkészítés művészi aktusként való elfogadtatásáért emel elsősorban szót, utóbbi pedig – a túlzott tárgytermelés ellenében lépve fel – az artisztikum dematerializálásának szükségességét hirdeti. Az elektrográfus másol és anyagtalanít egyszerre. Az elektrográfia elgondolható eszerint a konceptuális művészet és a pop-art szintéziseként is, a fénymásolóval síkba vetített véletlenszerű kópia elvégre a tárgyiasult koncept maga.

Kadar 1979-ben kezdett copy arttal foglalkozni. Először fotóit, kollázsait torzította. Ezt követően fémet, követ, textilt és növényeket helyezett a fénymásoló üveglemezére, de kísérletezett a rögzítés anyagával is. Nyomtatott plexire, celluloidra és vászonra, valami azonban állandó maradt. A mesterséges fény a másolóban minden alkalommal egyirányú mozgást végez ugyanis. Módszeresen, képpontról képpontra, az üveglap tengelyére szimmetrikusan kopírozza a kompozíciót. Az ismétlés elsősorban a megismerést segíti elő. Az újszerű megközelítéshez, a művészi absztrakcióhoz általában deformáció is szükséges. Kadar is hamar felismeri, hogy igazán eredeti nyomatot akkor alkothat csak, ha játszótársául fogadva a gépet, a hibás működésnek eleve szerepet szán. Attól fogva a roncsolást – megfolyást, tépést – maga generálja. Előbb Kassák konstruktív struktúrái előtt hajt fejet, aztán vibráló, nyugtalan felületeket hoz létre. Mintha televíziós adásszüneteket nyomtatna ki. Fénymásoló-művészetének fontos állomását jelentik azok a tudatosan a véletlenre bazírozó, becsípődött lapok, amelyeket ő háromdimenziós relief-elektrografikáknak nevez. A harmonikaszerű gyűrődések megjelenítik a bosszúságot, amit a mindennapi meghibásodás során egy átlagfelhasználó él át, de színre viszik ennek – a művészet harcba hívásával történő – meghaladása felett érzett örömöt is.

Alkotói ténykedésével egyenértékűnek vélem Kadar művészetszervező tevékenységét. Katalizál és proklamál. Az elektrográfia evolúcióját kezdettől figyelemmel követi. Elméleti szövegeket és katalógusokat publikál, infrastruktúrát épít és intézményalapítást szorgalmaz. Budapesten, Cuencában, Madridban, Milánóban, New Yorkban, Párizsban, Strasbourgban, Szöulban és Tokióban szerepel önálló és csoportos tárlatokon, a Vasarely Múzeumban biennálét indít útjára, Revue d'Art 90° címmel nemzetközi periodikát alapít, és a hazai Árnyékkötők című folyóirat elindításában is szerepe van. Létrehoz továbbá egy, a műfaj legprogresszívebbjeit tömörítő művészeti csoportot is, a Groupe A–Z-t. Nagyjából a legnagyobb, önmagát is másoló network, az internet expanziójával egyidőben több száz, elektronikus vezérlésű gépekkel alkotó művésszel épít ki organikus hálózatot.

Láthatjuk, Kadar elemi erővel lép fel az elektrográfia ügyében. Küldetése viszont korántsem öncélú. Korának eszközarzenálját kívánja inkább a művészet palettájához toldani, az eljövendő protézisek számára is előkészítve ezzel a kontinuus csatlakozás lehetőségét. A múltra és a jövőre gondol, miközben a jelen nevében cselekszik. Olyasféleképpen, mint egy fénymásológép, amint az üveglemezén pihenő dokumentumot világít éppen át.

Az első magyarországi elektrografikai biennáléra megjelent, programadó írásában N. Mészáros Júlia „a pillanat totális megjelenítésének eszközeként” hivatkozott az irányzatra, amely a valóság új összefüggéseit, addig ismeretlen képét is megmutatni képes. Joseph Kadarnak a Képírás Füzetek soráában megjelent katalógusában látható munkái arról az időszakról mutatnak pillanatképeket, amikor formálódóban volt még a műfaj kifejezésmódja. A dinamikus nyomatok három évtized távlatából sem hatnak ugyanakkor ortográf leletnek. E papírra gyűrt fénynyalábok ki nem oltható feszültséget közvetítenek. Enervált erőszakossággal bontják meg a vízszintes felület nyugalmát. Színeket marnak a papírba, háromdimenzióssá szakítják a síkot.”

(Részlet a megnyitó szövegből.)


Emlékét, szellemi hagyatékát tisztelettel őrizzük.

 

Joseph Kadar 3 kep

Díjazták a Magyar Elektrográfiai Társaság művészeit is

Március 13-án a Vigadóban Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár állami kitüntetéseket, Balogh Rudolf-díjat adott át kiváló fotóművészeti tevékenységért

többek között két művésznek, két tagunknak:
DETVAY JENŐNEK és GÁBOR ENIKŐNEK.

Gábor Enikő

GÁBOR ENIKŐ

 

Gábor Enikő és Detvay Jenő

GÁBOR ENIKŐ és DETVAY JENŐ

 

További kitüntetések:

Kiemelkedő képzőművészeti tevékenysége elismeréseként Munkácsy Mihály-díjban részesült:

többek között:
LIEBER ERZSÉBET DLA képzőművész, a Kaposvári Egyetem egyetemi docense, aki több alkalommal vett részt kiállításainkon.


Kiemelkedő iparművészeti, ipari tervezőművészeti tevékenység elismeréseként Ferenczy Noémi-díjat kapott:
BORNEMISZA ROZI grafikus tipográfus, a Számalk-Szalézi Szakgimnázium művésztanára,
aki országos rendezvényeink résztvevője.

Kiemelkedő kortárs képzőművészeti tevékenysége elismeréseként Németh Lajos-díjban részesült:
SULYOK MIKLÓS, a Budapest Galéria művészettörténésze, az MMA levelező tagja

SZEIFERT JUDIT művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria osztályvezető főmuzeológus.

Mindketten több alkalommal nyitottak meg elektrogáfiai kiállítást.

Szeretettel gratulálunk a kitüntetetteknek, további sikeres alkotómunkát kívánunk.


Meghívó: SZOMBATHY Bálint CITY SIGNS

Szombathy Bálint

© Bálint Szombathy, Signs of the city, elongated forms,1973.

 

BÁLINT SZOMBATHY: CITY SIGNS

Exhibition opening on Thursday, 7 February at 7 pm at Photon Gallery. 



Bálint Szombathy, a Vojvodina born Hungarian conceptual artist, is one of the key figures of the ex-Yugoslavian art scene. He has been working with photography since the end of the 60s and is renowned for his experimental approach. His oeuvre encompasses an array of artistic practices from visual poetry, process art, land art and performance to conceptual art. 

In his most recent project City Signs he documents society's crude interventions into the old towns of cities in the style of "everyday topography”. The depicted motives are quotidian, and primarily document interventions of “civilisation” into the old city i.e. the omnipresence of black cables, that are negligently plastered over the surfaces of historic buildings and stick out of their cracks, etc. The author explores the inconsistencies in urban structures and marks various locations and their “signs” in a documentary fashion. In this sense, Bálint Szombathy is not only an important figure of the neo-avant-garde and engaged art but plays an important role as a theoretician and the protagonist of “semiotic-art”, that the City Sings series belongs to. 

You can read more about the author and his work here.

The exhibition will be open until 1 February 2019. 
Open on weekdays between 12 - 6 pm. 


______________________________________________________________________________________


PHOTO SHEETS

PHOTO ZINES OF CENTRAL EUROPE

PhotoSheets zine exhibition:  Friday 25. January between 12 - 6 pm. 

Round table discussion : 6 pm. 

PhotoSheets: PHOTO ZINES OF CENTRAL EUROPE

To accompany the exhibition and the release of the 6th edition of the REBUS photo zine, Photon Gallery is organising an event dedicated to presenting photo zines from a variety of Central European countries. On Friday 25 January, an all-day event will be held at the Photon Gallery in Ljubljana with a round table discussion with the protagonists of the photo zine scene. The event is dedicated to the increasing popularity and the relevance of the zine format in contemporary photography, which allows a more raw and experimental approach to artistic creation and self-publishing.

REBUS / VOL. 06
Matjaž Wenzel and Rene Maurin, the authors behind the photo zine REBUS, are confronting image and text in manners that elude the orthodox illustration of the content or commentary of the image. For the new volume of this image-text enigma, they draw upon a socio-political phenomenon embedded in humanity since the beginning of civilisation, yet growing to omnipresent and dystopian proportions in the age of mature contemporary technology. 

The exhibition will be open until 1 February 2019. 
Open on weekdays between 12 - 6 pm. 


Meghívó: 3SZÖG kiállítás-sorozat

Szeretettel meghívunk / várunk Benneteket a MET Galériába,


a 3SZÖG sorozat keretében:


Bálint Bertalan, Kántor József, Szöllőssy Enikő jubileumi kiállítására

2019. február 8-án, pénteken 18 órára.

További részletek a meghívóban.

Meghívó 3szög

Impresszum
  • Hungarian Electrographic Art Association/HEAA

    Telefon: +36-1-208-5090
    Mobil: +36-30-612 - 0235
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
    Kapcsolat:HAász Ágnes elnök
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
    Mobil: +36-30-657-5206
    MET Galéria 1117 Budapest, Bölcső u. 9. fsz. üzletsor 1.

fb art Vimeo Icon 01

Együttműködő partnerek

MKLOGO      ArtKalauz logo s


Médiapartnerek

kepiras header3  sp logo feher jpg  Logo m muhely folyoirat feher  újművészet  ikon  műértő  Dokuweb