A HÉT MŰVÉSZEI

Interjú Ország László képzőművésszel

ország önarc

 Balatonmagyaród, 1952.
  olaszloo@freemail. hu
 +36 30 948 2 489
 H-7400 Kaposvár, Virág u. 21/A

  Legfontosabb díja:
 „Kiváló Munkáért” kitüntetés – a fiamtól kaptam, (nekem vásárolta a bolhapiacon)…

 

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

Valamikor a 90-es évek első felében, amikor sikerült meggyőzni néhai gazdasági főigazgatónkat arról, miszerint az oktatáshoz elengedhetetlen, hogy a tanszékünknek saját fénymásolója legyen… így aztán lett… és véget nem érően megkezdődtek a „kísérletek”…

Miért szereted ezt a műfajt?

Mert ebben a műfajban előbb „szólal meg” a kép, mint a hagyományosnak nevezhetőkben. Persze a megszólalások nagy része csak hang, de néha akad olyan is, amelyikkel érteni véljük egymás szavát… és, mert az elgondolás csak a folyamat végén lesz matéria, míg a hagyományosban egyszerre alakul a kettő (anyagakarékos, gondolat-igénylő, nyitott eljárás…).

Kik hatnak a munkásságodra?

Főként „névtelen” emberek a régből és a jelenből. Meg nevesek: Vajda Lajos középiskolás koromtól meghatározó élmény; Kondor Béla „Boldogságtöredék”- e; Kerouac „Duluoz” legendái…

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.

Bolyongás és zarándoklat…A bolyongásban szemlélődöm, gyűjtöm ami megérint; a zarándoklat visszatérés újra meg újra a „megtalált” témához, elmélyedés, javítás, rontás…Leggyakrabban saját fotóimat hasznosítom, de gyűjtök is képeket, szöveg-képeket régi újságokból, könyvekből, (lehetőleg olyat, ami hibás, gyenge nyomdatechnikával készült); használom a monitor képeit, szkennelek tárgyakat, anyagokat…Keresem a kép-kapcsolatokat, amelyek helyemről-dolgomról adnak némi felvilágosítást.

Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

Hagyományos technikában dolgozva inkább a vízszintes, a digitálisban inkább a függőleges formák foglalkoztatnak. Nem keresem az egyensúlyt, azt a témákra bízom. Úgy gondolom, járhatóbb út (számomra) a témához, elképzeléshez keresni technikát, mint technikához a témát.  

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?  

2001-től, az indulástól tagja vagyok. A Társaság nekem a „másik ember”, és közösség, amely munkára ösztönöz, megjelenési lehetőséget ad és szakmai kontrollt is jelent. 

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?

Most éppen visszajárón fotókat készítek ellenfényben a víz és a föld találkozásáról, határ-vidékekről, és próbálom összeszedni egy szétesett könyv kallódó lapjait, meg új lapokat is készíteni hozzá, haszontalanul. Pécsre hívtak meg egy kiállításra, valamikor az évvége felé lenne a megnyitás.

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

Idén készült. Nem is tudom, miért a választás: talán, mert jelenné teszi számomra a múltat… Az alapkép 56-ban készült, amikor 4 éves voltam…

ország lászló hárman2018
Hárman… 2018, digitális nyomat, 50x50 cm

 

Interjú Tooth Gábor Andor grafikus, képzőművésszel

TGA portré

 

  1960. 11. 19. Tatabánya
  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  +36 70 319 5445
  H-1024 Budapest, Tizedes utca 1.

 

 

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

1990-től az Árnyékkötők művészcsoporttal kezdtem kiállítani, publikálni az elektrografikai munkáimat.

Miért szereted ezt a műfajt?

Az elektronika előtt vegyes technikával (kollázs-montázs) készítettem a képeimet. A főiskolán kísérleteztem az egymásra fotózással, ami már majdnem photoshop layer, csak nehézkesebb. A számítógép nagy szabadságot adott, beszippantott.

Kik hatnak a munkásságodra?

Kurt Schwitters, Robert Rausenberg, Moholy-Nagy László, Bálint Endre, Ray Johnson. A főiskolai tanárom Károlyi Zsigmond. Aki miatt meg kellett változtatni a nevemet (Tóth Gábor). Hatottak rám fiatal koromban a vajdasági művészek, például Szombathy Bálint és az Új Symposionosok, és még sokan mások.

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.

Többnyire saját fotókkal dolgozom. Vadászom a "vizuális szemeteket" Budapesten és máshol. Mindent lefotózok, amit később fel tudok használni a számítógépen. 2000-2004 között heti rendszerességgel jelent meg a Pesti Est-ben a "Vizuális szemét, avagy a társadalom-megtévesztő projekt. Folyamatos teaser!" című sorozatom. 2009-től csinálom a Budapest, Budapest, Te csodás című sorozatomat, amiben Budapest lepukkant részleteiből rakok össze egy sajátos esztétikát.

Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

Igen dolgozom hagyományos technikával is a mai napig (bár kevesebbet, mint korábban). Mint említettem, a hagyományos technikával készült képeim is vegyes technikával készülnek. Szerintem azok is hasonlóak, mint a photoshoppal készült képeim, mert tulajdonképpen mindkettő kollázs.

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?

2013-ban lettem a MET tagja. Nagyon sokat adott. A MAOE-nak is tagja vagyok, de sajnos nem igazán működik. A MET működik. A MET nagyon aktív, sok konceptuális kiállítást szerveznek a kurátorok, sok a visszajelzés, publikáció. Nagyon aktív a vezetőség.

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?

A Budapest, Budapest, Te csodás című sorozatomon dolgozom folyamatosan. Nagyon nagy anyag gyűlt össze az évek alatt. Ezt szeretném majd bemutatni, ha a végére érek, egy összesítő kiállításon.

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

2016-ban készült, és a Budapest, Budapest, Te csodás című sorozatom egyik darabja, amit azért választottam, mert még nem volt publikálva.

Budapest Budapest Te csodásBudapest, Budapest, Te csodás, 2016, számítógépes grafika, 42x30 cm

 

Közelgő beadási határidő - Digitális Agóra, Szekszárd

Tisztelt Művészkollégák, kedves Barátaink!
Szeretnénk felhívni a figyelmeteket, a Digitális Agóra c. nemzetközi triennálé pályázatunk 2018. június 11-i beadási határidejére (digitális képanyag).

Aki már beküldte azoknak köszönjük!

Az adatlap és a pályázati kiírás letölthető a www.computerart.hu  Pályázatok menüből, vagy igényelhető a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. (MET) e-mail címen keresztül.

Telefon: 06 30 612 0235

Várjuk a jelentkezőket,
üdvözlettel:
a Magyar Elektrográfiai Társaság szervezői
Haász Ágnes, Ruzsa Dénes, Spitzer Fruzsina
Baky Péter képzőművész Szekszárd

A HÉT 3 MŰVÉSZE

Czető Beaty, Károly-Zöld Gyöngyi, Vass Tibor

Interjú Czető Beaty képzőművésszel

Czeto portré 2007  1958. Nyíregyháza
  www.beatyczeto.nl, Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  +31-6-408 36 298
  Landstraat 49, 3131 CE Vlaardingen, Hollandia

  Legfontosabb díjai:
  MATRICÁK 7. nemzetközi kiállítása – Zsűri díja – Szabad kategória, Budapest, 2017
  MATRICÁK – Hommage à Kassák – Magyar Műhely díja, Budapest, 2007
  Spanyolnátha, R-evolution, Miskolc, 2006

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

2005-ben a MET meghívására.

Miért szereted ezt a műfajt?

Imádom a kisérletezést, a határtalan játékot.


Kik hatnak a munkásságodra?

Remélem, hogy én.


Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe

Módszer nincs, csak a játék, amit élvezek.


Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

Nem egyensúlyról van szó. Imádom a szént, az akrilt, a computert. Váltogatom a tehnikákat, a témákat, a méreteket.


Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?

2005 óta. Bár 1500 km választ el minket egymástól, a tagok inspirálnak, a találkozásokat élvezem.


Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?

Nyitott műtermi napok, május 26, 27, nem unatkozom, szeretettel várlak.

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?


Identitás, én és a munkáim, még mindig kedvenc.

 Czeto IdentityIdentity, 2007.C-print, 70x50 cm

 

Interjú Károly-Zöld Gyöngyi képzőművésszel

Károly Zöld Gyöngyi  1949 Marosvásárhely RO
  www.kaposart.hu
  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  0040 744 825 879
  Stúdió: 400450 Aleea Albac,19/13 Cluj-Napoca (Kolozsvár), Románia

 Legfontosabb díjai:
  MATRICÁK 7. nemzetközi kiállítása – Symposion Alapítvány díja, 2017
  Digitális Agóra I. Nemzetközi Digitális Triennálé, Fődíj, 2015
  „Meeting Point” International Art Biennial, Arad, Románia, 2011
  Képzőművészek Országos Szövetsége-UAPR- Grafikai díj, 2011
  Román Képzőművészek Országos Szövetsége, Különdíj, 2000

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

A gondolkodás módját, amely elvezetett az elektrográfiához a ’60-as évek végén, középiskolai főtanszak-tanárom, Nagy Pál festő- és grafikusművész sugallta pedagógiai nyitottságával, ami megadta a lehetőséget diákjai egyéni fejlődésének a kibontakozására. 1974-ben textil-designeri gyakornokságom alatt kezdtem el, a gyári irodai sarokban talált régi írógépen, betű- és szövegkompozíciókat szerkeszteni, ezt követte a lyukkártyás gépek selejt-szalagjainak a felhasználása, 1980-ban a xerox-kollázs kompozíciók a fotógráfia kombinálásával és termotranszferes textilanyagra való átvitelére is rátértem, majd a ’80-’90 években már a számítógépes-komputerizált minta és vonal gépi tervezésére. Párhuzamosan használtam fel mindezeket a tapasztalatokat műveimben. A téma kivitelezéséhez az elektronikus eszközök adottak voltak, a photoshop, a „kisokos”is kéznél volt. A digitálisan feldolgozott művet a legváltozatosabb anyagokra-anyagokban lehetett kivitelezni. Csak a megfelelő választáson múlott.

Miért szereted ezt a műfajt?

Mozgásba lendít. Lehet-ős-ég. Ész-köz. Híd. Össze-köt. Színes paletta.

Kik hatnak a munkásságodra?

Vasarely és Brancusi szellemisége.

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe?

Utazás érzelmeim és gondolataim között, egy újabb kifejezési eszköz lehetőségével.

Hagyományos technikákkal is dolgozol?.Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között?

Igen, majdnem minden műfajban dolgozom, ha a téma úgy kívánja.
Mindkettőben egyenlő arányt képvisel a gondolatiság, azzal a különbséggel,hogy a hagyományos módszernél az idő és az anyag súlyossága fizikailag köt, míg a digitális módszer segít mindezt megkönnyíteni.

Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

Ha kiegészítik, segítik egymást.


Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság?Mit adott a Társaság neked?

2016-ban lettem a társaság tagja. Olyan kortárs művészeti irányzatokkal találkoztam a társaságban, amelyek független átjárhatóságot biztosítanak a műfajok között. Megújulásra, elfogadásra ad lehetőséget, szakmai és szellemi társakat biztosít a társaság.

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat?    
                                                                                 
A Digitális Agóra – II. Nemzetközi Digitális Triennáléra készülök. Fény–Árnyék összefüggések ciklusomat folytatom.

Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?

DouroPrintmaking Biennial 2018, Portugáliában, Székelyföldi Grafikai Biennálé 2018, Sepsiszentgyörgy, Szombathelyi Textil Triennálé 2018. május 24.

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

2018-as munkám a „Prayer for Peace” Trentino for Tibet c. munkám. Érdekel a MailArt és a témához fűződő projekt.

PrayerforPeacePrayerforPeace” Trentinofor Tibet, 2018, elektrográfia, 11x15cm

 

Interjú Vass Tibor költő, képzőművésszel

Vass Tibor portre DSCN0580  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
   Miskolc, 1968.08.08.

  Legfontosabb díjai:
  Kassák-díj (1995)
  Szabó Lőrinc-díj (2003)
  József Attila-díj (2009)

 

 

Portréfotó: Vass Levente

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

Ha elektrográfiának számít, hogy a miskolci Molnár Béla Ifjúsági és Úttörőház fotószakkörében egymásra manipuláltam Iron Maiden- és Marylin Monroe-fotókat, akkor 1983-ban. Számítson. Fél évtizeddel később, a nyíregyházi főiskola oktatástechnika óráin az írásvetítő falra, ablakra, emberre vetített képeit fotóztam, azokból készítettem kollázsokat, melyeket pár évvel később, immáron faxhoz, szkennerhez jutva feldolgoztam. Majd a ’90-es évek közepén a Minolta alkotói ösztöndíjának köszönhetően több óriási fénymásológépet használhattam, egy jó ideig korlátlanul. Így gyakorlatilag 1995-ig, amit Magyarországon technikailag ki lehetett használni a műfajban, azzal élni tudtam, idejében beléphettem az elektrográfia-mennyországba.

Miért szereted ezt a műfajt?

Hozzámsegít.

Kik hatnak a munkásságodra?

Többek között Kassák, Erdély, Tandori, Kun Marcella.

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.

Pepecselős, régi vágású és régi vágyású vagyok. Másoknak úgy tűnhet, bosszantóan aprólékosan dolgozom: hiszen idejétmúlt lehet, hogy igen nagyon részletek készleteibe megyek. Fotózom, nyomtatok, a nyomatra minden elképzelhető nyomhagyó anyaggal, eszközzel festek, aztán újra szkennelek, nyomtatok és nyomhagyok, fotózok, és kezdem régestelen régig, elölről az egészet, közbeiktatva más és más elektronikus eszközöket (pl. digitális mikroszkóp, fénymásológép), régebbnél régebbi nyomhagyókat (pl. letraszet, tintaceruza, szövegjavító festék, indigó), amíg el nem jutok odáig, hogy na, most már jó lehet, most már olyanná válik, amilyennek elgondoltam. Többnyire sorozatokat képzek, egyedi képeim alig-alig készülnek.

Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

Az elektrográfia számomra a hagyományos technika. Nem bánom, hogy én ebben szocializálódtam. Mindez semmit nem érne azonban, ha a főiskolán, majd később munkahelyemen, a Miskolci Galériában nem tanultam volna meg, mit kell tudni a hagyományos grafikáról, elméletről, gyakorlatról.

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság?

A Társaság alapító tagja vagyok.

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?

Augusztus 8-án, 50. születésnapomon El, Kondor, pláza címmel nyílik kiállításom a Herman Ottó Múzeum Rákóczi-házában; hasonló című kötetem (versek, elektrográfiák) ugyanekkor jelenik meg. A kiállítás kurátora Bán András művészettörténész, a Műcsarnok vezető kurátora; látványtervezője Dienes Ágnes, a Herman Ottó Múzeum munkatársa.

Az itt bemutatott alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

A kép a legutóbbi, A Nagy Bibin és a műlovarnő című kötetemben, 2016-ban jelent meg. 70x50 cm-es, vegyes technikával, 2016-ban készült elektrográfia. Felhasznált eszközök, anyagok, kellékek, többek között: számítógép, szkenner, fényképezőgép, fax, fénymásológép, nyomtató, mobiltelefon, digitális mikroszkóp; akril, akrillakk, akvarellceruza, állatürülék (napos csibe, nyúl, kacsa), bélyegzőfesték, drótkefe, ezüst-, arany-, szén-, grafit- és rozsda- és krétapor, fapác, fűrészgép lánckenőolaj, Hernádkak, Berekfürdő és Mezőkövesd kútvizei, homok, indigó, írógép-javítófesték, lakkbenzin, lazúr, lenolaj, letraszet, linómetsző kés, lószőr, pasztellkréta, madártoll, ruhafesték, színes ceruza, szivacs, tempera, tojássárgája, tus, vízfesték.

Vass Tibor kepBibinke állatorvosi lova elnyeríti a hét méltó jutalmát, 2016. elektrográfia, vegyes technika, 70x50 cm

 

A MET bemutatkozása a Vollnhoffer Galériában

Fotók Santl János "Éveim, képeim" c. fotókiállításának záróünnepségéről.

Santl János a 2000-es évek elején rendszeresen részt vett a társaságunk által szervezett MATRICÁK Kisméretű Elektrográfiák  nemzetközi kiállításain. Jelen fotótárlatán ezekből az elektrográfiai munkáiból bemutatott egy válogatást.

Ez alkalomból hívta meg  HAász Ágnes elnököt a megnyitó ünnepségre, aki néhány mondatban beszélt az elektroggráfia műfajáról,  társaságunkról, melyet élénk érdeklődés fogadott. Így került sor Vollnhoffer Mária galériavezető felkérésére, hogy  a záróeseményen Haász Ágnes előadásában kötetlen beszélgetés formájában egyesületünk működésének, tevékenységének részletesebb bemutatására Spitzer Fruzsina és Ruzsa Dénes. társaságában.

Az előadáson tagjaink közül Bálint Bertalan és Csízy László is részt vett.

A TV monitoron, folyamatos vetítéssel tagjaink 2-3 munkáját tekinthették meg a finisszázs vendégei.

 
  • DSCN4452
  • DSCN4453
  • DSCN4454
  • DSCN4461
  • DSCN4464
  • DSCN4466
  • DSCN4467
  • DSCN4468
  • DSCN4469
  • DSCN4472
  • IMG_0084
  • IMG_0112
  • IMG_0113
  • IMG_0115
  • IMG_0121
  • IMG_0146
  • IMG_0161

Függőség – fotók a megnyitóról

Fotók: HAász Ágnes

 
  • 20180510_170005_HDR
  • 20180510_170017_HDR
  • 20180510_170857_HDR
  • 20180510_172622_HDR
  • 20180510_172655_HDR
  • 20180510_172745_HDR
  • 20180510_172859_HDR
  • 20180510_172922_HDR
  • 20180510_172926_HDR
  • 20180510_190308_HDR
  • 20180510_190322_HDR
  • 20180510_190354_HDR
  • 20180510_190448_HDR
  • 20180510_190453_HDR
  • 20180510_190542_HDR
  • 20180510_190618_HDR
  • 20180510_190647_HDR
  • 20180510_190652_HDR
  • 20180514_171244_HDR
  • 20180514_171352_HDR
  • 20180514_171407_HDR
  • 20180514_171448_HDR
  • 20180514_171502_HDR
  • 20180514_171515_HDR
  • 20180514_171559_HDR
  • 20180522_125516_HDR
  • 20180522_125533_HDR
  • 20180522_125614_HDR
  • 20180522_125621_HDR
  • 20180522_125653_HDR
  • 20180522_125705_HDR
  • 20180522_125710_HDR
  • 20180522_125731_HDR
  • 20180522_125840_HDR
  • aDSC_1905
  • aDSC_1913

Szigethy Anna megnyitóbeszéde:

Addikció

Többé-kevésbé mindannyian függünk valamitől vagy valakitől. Mindannyian függőségi rendszerben éljük az életünket: vannak legális és illegális drogok, pótszerek, viszonyok, amelyekkel kiváltjuk a mindennapokat, könnyítünk saját magunk elviselésén.

A művészetben mindig is volt szó különböző addíciókról, függésekről – Degas Abszintivóitól Nan Goldin fotósorozatáig a Szexuális függés balladájáig. Különböző élethelyzetben sokan és sokféleképpen fogalmazták meg filmben, festményen, fotóban, versben; erőszakosan, nosztalgiával, istenítve, démonizálva vagy kritikusan a mindannyiunkra annyira jellemző, minket foglalkoztató addíciót.

Az a kifejezés a legjobb szó a függőségre, hogy valami hiány, amivel meg kell küzdeni, amit le kell győzni; és nem a társadalmi elvárások, a „társadalmi normák” miatt; hanem mert önmagunk békéje a tét. Érvelhetnek, hogy civilizációs betegség vagy egészségügyi ok, egy lelki gyengeség vagy kényszeresség; de valószínűleg az emberiség történetében mindig is voltak, vannak –pillanatnyi- megnyugvást hozó vagy bukásra ítélt próbálkozások a sima létezés elviselésére. Hogy pusztítók vagy kordában lehet őket tartani, az már függ az egyes személytől; és ezt járták körbe a diákok.

A hiány, hiátus csak másodlagosan vonatkozik valami konkrét tárgyra, szerre, kapcsolatra; először valami belőlünk hiányzik, valami után sóvárgunk, valami nem stimmel.

Az itt látható munkákban az alkotók mindenfajta addícióval foglalkoztak; nemcsak a nyilvánvaló, a médiából/bűnügyi hírekből/tragikus életsorsokból/vagy a saját közvetlen környezetünkből származó elsődleges függésekkel, de a társadalom számára még (bizonyos határig) elfogadottakkal, mint a munkamániával, társfüggőséggel vagy a tárgyakhoz való beteges ragaszkodással.

Azért szeretem a szakkollégisták kiállítási anyagát, mert nagyon okosan, érzékenyen nyúltak a témához; mert nem az elitélés munkált bennük a projekt során.

Vigyázzanak magukra, legyen szükségük minél kevesebb addiktív elemre az életükben, minél inkább találják meg a lelki békéjüket – elmerülve a munkákban, a kisérő leírásokban, csakis ezt kívánhatjuk nekik és mindannyiunknak.

 

Szirmay Zsanett kiállítása a Müpában

A 2017-2018-as magyar V4-elnökség kulturális és tudományos programsorozata:

A Visegrádi Együttműködést – annak történelmi előzményeire építve – hozták létre a közösn múltra, értékekre, érdekekre, valamint a kölcsönös bizalomra alapozva Visegrádon. A négy országból –Magyarország, Csehország, Lengyelország és Szlovákia – álló Visegrádi Csoport (V4) megalakulása óta hatékonyan képviseli regionális érdekeinket, 2004 óta az Európai Unióban is. A V4 a stabilitást és a növekedést képviselő európai tényező. Az országok együttműködése kiváló lehetőséget biztosít arra, hogy jobban megismerjük egymás hagyományait, művészetét, épített örökségét, természeti értékeit és kultúráját.

 
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-1
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-10
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-11
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-12
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-13
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-14
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-15
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-16
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-17
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-18
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-19
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-2
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-20
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-21
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-22
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-23
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-3
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-4
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-5
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-6
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-7
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-8
  • Szirmay-Zsanett_Soundweaving_-9

Cikk folytatása

A HÉT 3 MŰVÉSZE

Interjú Gyenes Zsolt médiaművésszel

gyenes portre  1962. Hímesháza, Baranya megye
  http://gyenes62.hu/
  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  +36 30 3734525
  H-7628 Pécs, Komlói út 134.


  Legfontosabb díjai:
  Magyar Fotográfiai Biennálé díja, 1995
  Honorable Mentioned Award VSC, USA, 2001
  H. Mentioned A., Muvi5, Spanyolország, 2018

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

Xeroxszal és digitális képek létrehozásával az 1980-as évek második felétől foglalkoztam, viszont nem találtam meg azt a fórumot, ahol ezeket a szélesebb közönségnek is bemutathattam volna. Egyébként az első számítógépes munkáim Primo (magyar) számítógéppel készültek, és némelyik időben kiterjesztve, mozgásba is lendült...

Miért szereted ezt a műfajt?

A gyorsaságot, a végtelen kísérletezési lehetőséget, a variációk szabad megvalósítását emelem ki ebben a vonatkozásban.

Kik hatnak a munkásságodra?

Az 1970-es évek végétől kezdve az elérhető irodalmak, pontosabban példák, művészek inspiráltak, mint Moholy-Nagy László és Kepes György. De a zene is mindig meghatározó volt számomra. Korszakaim vannak, amikor más és más válik fontossá ebben a vonatkozásban is.

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.

Mindig van egy kiindulás, elképzelés, koncepció, aztán a folyamat közben alakul a dolog; a meglepetések, a véletlenek felszabadítóan hatnak rám, munkáimra. Van, amikor fotó, CT-felvétel az alap, a kiindulás, de sokszor számítógéppel rajzolok meg mindent az elejétől kezdve a végéig. Ugyanez érvényes a hangra is; gyakran magam veszem fel az alapanyagot a környezetemből és módosítom azt, vagy teljesen digitálisan hozom létre az egész hangkörnyezetet.

Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között?

Ma már nem dolgozom hagyományos technikákkal, hacsak a videót, fotográfiát nem tekintjük annak.

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?

2010-ben lettem tag, de már korábban is szerepeltem néhány MET-kiállításon. Nagyon sok lehetőséget nyújt a Társaság a bemutatkozásra, és a tagság igen jó közösség; jól érzem itt magam.  

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?

Jövő hónapban nyílik kiállításom „Monitortextúrák” címen a MET Galériában. Erre készülök most leginkább. Előtte még Spanyolországban látható egy audio-videó munkám a Muvi5 nemzetközi vizuális zenei eseményen. Továbbra is hang és kép sajátos viszonya izgat, egyszerre több audio-video sorozaton is dolgozom (Szinkrónia, Körmenet/Procession és Monitortextúrák).

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

Éppen ezen dolgozom a napokban; hamarosan elkészül. Két video-stillt mellékelek belőle.

gyenes s154 2stillsSzinkrónia Opus 154, 2018. Audio-Video, 2 perc, HD, HiFi hang

 

Interjú Lonovics László festő- és grafikusművésszel

Lonovics László   1951.01.01. Békéscsaba
  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  +36 30 548 6307
  H-5600 Békéscsaba, Derkovits sor 5. fsz. 3.


  Legfontosabb díjai:
  Békés megyei Príma díj, 2006
  MAOE szakmai díj, 2016

 

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

Húsz éve kezdtem el számítógépes grafikákat készíteni, és azóta rendszeresen foglalkozom ezzel a technikával.

Miért szereted ezt a műfajt?

Mindig vonzottak az új technikai eszközökkel létrehozható alkotói eljárások. Korábban, az 1970-80-as években szitanyomással készítettem grafikáimat. Izgalmas, kísérletezésre alkalmas technikát ismertem meg benne. A számítógép elterjedésekor természetes volt számomra, hogy kipróbáljam a számítógépes szoftvereket, hogy azokkal valósítsam meg alkotói elképzeléseimet.

Kik hatnak a munkásságodra?

Pályakezdésemkor a huszadik század eleji konstruktivisták és a Bauhaus szemlélete hatott rám, továbbá a magyar avantgárd törekvéseket képviselő művészek, többek között Fajó János, Nádler István, Bak Imre, Hencze Tamás, Deim Pál stb.

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.

Grafikáim nagyrészt fotóalapúak, amely fotókat saját magam készítem. Azokat számítógépes szoftverekkel alakítva transzponálom képi formává. Alkotói módszeremre jellemző, hogy sok változatot készítek, és azokat fejlesztem végleges formává.

Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

A digitális képalakítással párhuzamosan festek is, ehhez több alkalommal a kompozíciós és színvázlatokat számítógéppel készítem. Az is előfordul, hogy egy festményem digitalizált részletét beillesztem egy számítógépes grafikámba. Hangsúlyozni szeretném, minden technikai eljárásnak megvan a sajátossága, ezek lehetőségeit és korlátait figyelembe kell venni az alkotás folyamatában.

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?

Ha jól emlékszem, először 2002-ben a Magyar Elektrográfiai Társaságnak a Belgrádi Múzeumban rendezett kiállításán szerepeltem meghívottként. Akkor már én a fényművészettel foglalkozó alkotókat tömörítő Nemzetközi Kepes Társaság tagja voltam. Azt követően a Magyar Elektrográfiai Társaság minden jelentősebb kiállításán örömmel szerepeltem. A megtisztelő felkérésnek eleget téve a társaságba 2013-ben léptem be, amely legjelentősebb fóruma a magyar elektrográfiai törekvéseknek. A társaság rendszeres bemutatkozási lehetőséget nyújt, aminek során szakmai és baráti diskurzusra, kapcsolattartásra is lehetőség nyílik.

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?

Továbbra is folytatom fénygrafikai kísérleteimet, és a festészetben a rétegek témakörében találok újabb és újabb inspirációkat.

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

Azért választottam ezt a munkámat, mert munkásságomban a fény témája a legmeghatározóbb, és ez az egyik legújabb számítógépes grafikám.

 Lonovics László Születés ISzületés I. 2017. számítógépes grafika

 

Interjú Szlaukó László képzőművésszel

Szlauko portre 4x4orca  1945.
  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

  Legfontosabb díjai:
  Nemzetközi Groteszk kiállítás fődíja, Kaposvár, 1996 és1999
  II. Országos Papírművészeti Triennálé díja, 2002
  Új Magyar Avantgárd kiállítás MAOE szobrász díja, 2007

 

Mikor kezdtél el elektrográfiai alkotásokat létrehozni?

1972- ben, egy fél szobát betöltő másológépen.

Miért szereted ezt a műfajt?

Mert a virtuális térben majdnem minden lehetséges.

Kik hatnak a munkásságodra?

Nem vagyok követő típus.

Szeretnénk, ha betekintést adnál az elektrográfiai alkotói módszeredbe.

Az ötletet próbálom megvalósítani maximálisan, a számítógépprogram paneljai és közhelyei nélkül. De én még másolóval is sokat dolgozom.

Hagyományos technikákkal is dolgozol. Mi a különbség a digitális és a hagyományos alkotói módszer között? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a különböző munkamódszerek között?

Mivel főleg hagyományos technikával dolgozom, így tollal, ceruzával hagyományosan rajzolok, szobraimhoz mintázni is szoktam, hogy valóban körplasztika legyen. Biztosan jó lehet mindez virtuálisan is, de én idegenkedem.

Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja? Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?

2001, alapító tag vagyok. A lehetőségek és kísérletezés ma is izgat.

Most éppen min dolgozol? Milyen téma foglalkoztat? Hol találkozhatunk a munkáiddal legközelebb?

Most fából és bőrből készítek szobrot, aktuális kérdéseimre keresek válaszokat.

Az itt bemutatásra kerülő alkotásod mikor készült, miért ezt a munkát választottad?

2009-ben a  „Barlangfestő ember" című digitális kiállításra készítettem. Témája: az aluljáróban, ahol naponta járok, a falakat mai rajzok – graffitik – borítják. Közöttük jelennek meg festményem alakjai, de ők itt is járnak közöttünk, az árnyékvilágban.

Szlauko kep 6367A platoni barlang, 2009. digitális montázs, 21x30 cm

DIGIT/KLASSZIK 2. - fotók a megnyitóról

Magyar Grafikusművészek Szövetsége és a Magyar Grafikáért Alapítvány kiállítása a Grafika Hónapja keretében

 
  • 20180508_180258_HDR
  • 20180508_180304_HDR
  • 20180508_180835_HDR
  • 20180508_180843_HDR
  • 20180508_180913_HDR
  • 20180508_180925_HDR
  • 20180508_180948_HDR
  • 20180508_181005_HDR
  • 20180508_181118_HDR
  • 20180508_182427_HDR
  • 20180508_185448_HDR
  • 20180508_185516_HDR
  • 20180508_185523_HDR
  • 20180508_185531_HDR
  • 20180508_185553_HDR
  • 20180508_185602_HDR
  • 20180508_185608_HDR
  • 20180508_185632_HDR
  • 20180508_190010_HDR
  • 20180508_190031_HDR

Megnyitotta: Révész Emese művészettörténész

Kiállítók: Bányai Anna • Bodor Anikó • ButakAndrás • Damó István • Éles Bulcsú • Győrffy Sándor • HAász Ágnes • Kádár Katalin • Kiss Zoltán • Kovács Péter Balázs • LuzsiczaÁrpád • Magén István • Oberfrank Luca • Olajos György • Péli Mandula • Rába Judit • Sóváradi Valéria • Stefanovits Péter • Szőnyi Krisztina • Varga Zsófia • Végvári Beatrix

A Magyar Grafikusművészek Szövetsége 1993-ban megállapodást kötött
a Váci Országos Grafikai Műhellyel ( Nalors Grafika Kft) arra vonatkozóan,
hogy a szövetség tagjainak lehetőséget biztosít grafikai lapjainak sokszorosításában.
Különös érdeklődés mutatkozik a litográfia és a szitanyomat
technikák iránt. A szövetség által pályázati úton megszerzett támogatások
hozzájárulnak ily módon tagjainak alkotóművészeti munkáihoz a Váci
Műhelyben. A kiemelt támogatók között megemlítjük a Magyar Művészeti
Akadémiát illetve a Nemzeti Kulturális Alapot. A Műhelyben készült alkotásoknak
egy része A Magyar Grafikáért Alapítvány gyűjteményébe kerülnek.
A Digit / Klasszik 2 / 2018 kiállításon látható grafikai lapok a legújabb és
eddig még be nem mutatott alkotásokként kerülnek a nagy közönség elé a
Grafika Hónapja 2018 országos program keretén belül.

Impresszum
  • Hungarian Electrographic Art Association/HEAA

    Telefon: +36-1-208-5090
    Mobil: +36-30-612 - 0235
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
    Kapcsolat:HAász Ágnes elnök
    E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
    Mobil: +36-30-657-5206
    MET Galéria 1117 Budapest, Bölcső u. 9. fsz. üzletsor 1.

fb art Vimeo Icon 01

Együttműködő partnerek

MKLOGO      ArtKalauz logo s


Médiapartnerek

kepiras header3  sp logo feher jpg  Logo m muhely folyoirat feher  újművészet  ikon  műértő  Dokuweb