Skip to main content

Művészeti oktatási intézmények hallgatóinak bemutatása a MET Galériában: ELTE Savaria Egyetemi Központ Vizuális Művészeti Tanszék hallgatóinak kiállítása


Megnyitó: 2021. június 21., hétfő, 18 óra

A kiállítást megnyitja: Schneller János művészettörténész

A kiállítás kurátora : Dr. Bordács Andrea tanszékvezető

Meghivo frissítő

Frissítő
Az ELTE SEK Vizuális Művészeti Tanszék hallgatóinak kiállítása
(Felde Virág, Horváth Máté, Kiss Bence, Nyerges Kincső, Sáray Panna, Vígvári Virág)
MET Galéria, 2021. június 21-július 8.
A Frissítő című kiállítás olyan fiatal alkotók munkáiból mutat be válogatást, akik a műveiket, legalábbis ezeket digitális eszközökkel készítik. Ugyan az eszköz ugyanaz, de nagyon különböző szemléletű munkákat mutatnak be. Nyerges Kincső digitális festményt, Kiss Bence és Felde Virág digitális grafikát, Vígvári Virág digitális fotómontázst, Horváth Máté és Sáray Panna pixelgrafikát készít. A cím egyaránt utal az újabb generációra, az üdítő munkáikra és a számítógépes frissítésre.
Téma szempontjából is változatosak Van, aki egészen privát élményeit transzformálja képpé, mint Vígvári Virág az Alvó önarcképével és Nyerges Kincső az étkezési zavarait a saját testén keresztül szemlélteti, Kiss Bencét a streetfotók nyomán az emberi viszonyatok, Sáray Pannát a környezetszennyezés foglalkoztatja, Felde Virágot a jól ismert látványok újragondolása, és végül Horváth Mátét az újabb a kort kifejező jelképeket és a kor ikonográfiája.
Ebből is látható, hogy önmagában a médium nem meghatározó, akár azt is mondhatjuk, hogy a médium nem üzenet.
FELDE VIRÁG Képzavar I-III.
Munkáival a világ jól ismert, emblematikus épületeire reflektál. A Képzavar című sorozatában Párizs három híres nevezetességét idézte meg: az Eiffel tornyot, a Pantheont és a Sacré Coeur bazilikát. Felde Virág nézőpontja klasszikus maradt, megőrzi a jól ismert kontúrokat és formát, ám a szemszöget próbálta megváltoztatni. Az épületek az egymásra sokszorosítása által kelnek életre. Célja, hogy kizökkentse a közönséget a megszokottból, hogy megálljanak és keressék azt, amit már ismernek.
HORVÁTH MÁTÉ Fáraó
Horváth Máté szerint a 20. századra kiüresített ideológiák, jelképek és istenek helyére új eszmékre és új messiásokra van szükség, és az ezekkel járó régi ábrázolásokból táplálkozó, de új ikonokat és szimbólumokat a középpontból kiindulva spontán, körkörösen építi fel a rajzaimban, tükrözéssel, másolással sokszorosítva a formákat. Így jött létre a jelentésnélküliség istensége, egy fáraó, aki a vizuálisan gazdag megjelenése ellenére nem hordoz semmilyen mögöttes gondolatot, nélkülöz minden koncepciót és bármit, amit valaha ember fontosnak hitt. A körülötte bővülő légüres tér magába szippant és csírájában folyt el akármilyen jóhiszemű kezdeményezést vagy gonosz tervet. Semmi sem az, aminek látszik, az egyértelműnek ható ábrák az újbeszél analógiájára változnak tetszés szerint. Saját bevallása szerint megismételni, hasonlót létrehozni nem tud, amióta a spontaneitást abszolút kivezette az életéből.
KISS BENCE: Anonim képkockák
Kiss Bence sorozata az emberi pillanatok személytelen megörökítéséről szól. A valóság fényképekké, a fényképek pedig fekete-fehér, digitális rajzokká redukálódnak benne. A saját fotói alapján készült sorozatban a képeken látható emberek felismerhetetlenek, arctalanok maradnak a szó szoros és átvitt értelmében is. A fotók eltérő helyeken és időben készültek, a valóság ilyen szimplifikált
leképezése által mégis egy térbe kerülhettek a rajzolt alakok. A munkák sorrendje felcserélhető, de a rajzok kombinálhatóak is. E műveletek által új narratívák és szituációk alkothatók.
NYERGES KINCSŐ: My Body is Fucking Art
A test betegségei, az étkezési zavarok témája hatalmas tabunak számít még ma is a közbeszédben. Nyerges Kincső mnkája (mely egy három részből álló digitális festmény sorozat) e két témát foglalja magába, ezenbelül kifejezetten az étkezési zavarokkal küzdő szubjektum testképére koncentrál. Az alkotó szándéka, hogy a munkával kilépjen a komfortzónájából, egy számára biztonságos módon, mivel olyan médiumot alkalmazott, melyet jól ismer. A művek modellje az alkotó. Övé a test, a leletek és a kis irományok is, melyek segítik a munkák megértését, s megadják azt a hangulatot, melyet önmagában a festmény nem képes átadni. Egyfajta kötelességének tekintettem, hogy a témában való tapasztalatát továbbformálja egy alkotófolyamattá, s egy kész művé. A My Body is Fucking Art sorozat egyszerre egy befejezett, de ugyanakkor befejezetlen önterápia.
SÁRAY PANNA A kémények is oxigént termelnek
Sáray Panna A kémények is oxigént termelnek sorozatát a gyárvárosok épületegyüttesei ihlették, illetve azok egységessége, mivel távolabbról szemlélve nincs közöttük különbség. Ahogy a kémények átírják a természetes tájat és formálják át az ipar arculatára, Sáray úgy használta fel ezeket a formákat és rejtette el önmagukban azok sokszorosításával. A megépített cégek, az újabb és újabb üzemek kialakítása és a természeti területek elfoglalása mind-mind ugyanazt eredményezik. Az ismétlődő formák így válnak a hibák szimbólumává, melyekbe folyton beleesünk a környezet és saját egészségünk kárára.
A megszokás hatalma nem mindig engedi, hogy ezeket a visszataszító épületeket meglássuk és elgondolkodjunk: ez így biztos jó? Témái és címválasztása is ezt foglalja magába. A hamis kijelentés megteremti a kérdőjel hiányát, ami így a közönségben jelenik meg.
VÍGVÁRI VIRÁG Önarckép alvás közben
Az Önarckép alvás közben egy digitális fotómontázs. Az alvás egy hétköznapi pillanat, mégis rejtélyes és rengeteg kérdést vet fel. Vajon mi történik a testünkkel mikor a tudatunk nincs jelen? Ezek mellett azt sem tudhatjuk hogyan nézünk ki, milyen grimaszt vág az arcunk. Csukott szemmel sosem láthatjuk magunkat, Vígvári Virág önarcképe mégis egy ilyen pillanatot ragad meg. Az alvás egy nagyon intim s bensőséges pillanat, ilyenkor sebezhetők vagyunk és védtelenek, ugyanakkor az ágy melege a biztonság érzetét nyújtja, ahogy a takaró a bőrünket melegíti, mintha egy ölelésbe burkolódznánk. Alvás közben nem érdekel minket mások véleménye, nem aggódunk a kinézetünkön, testi hibáinkon. A képen látható gyűrött reggeli ágytakaró és a csupasz bőr ezt az intimitást hangsúlyozza még inkább kiemelve a kép közepén az alkotó, aki az alvás állapotában lebeg. Az összegubancolódott fülhallgató saját zavaros elméjére reflektál, arra, hogy milyen nehéz elengednie az aggodalmas gondolatait az elalvás pillanatában. Azt a rossz szokást idézi, hogy a pihenés előtt is a telefont nyomkodva egy nagy adag információ áradattal terheljük le magunkat a közösségi médiák által. Hogy a folyamatosan zümmögő gépek lehetetlenné teszik a valós csendet.

(Bordács Andrea)

Ajánló: MAYER ÉVA Terra incognita, Molnár Ani Galéria

Online megnyitó: 2021. május 4., kedd, 18 óra, az alábbi linken
Megnyitja: Boros Lili művészettörténész, a kiállítás kurátora
Megtekinthető: 2021. június 18-ig, keddtől péntekig 12 és 18 óra között
 
A Terra incognita Mayer Éva negyedik kiállítása a Molnár Ani Galériában. Az erre az alkalomra készült művek az egyéni sorsot érintő és társadalmi jelentőséggel egyaránt bíró fogantatást és annak hiányát, a meddőséget állítják középpontba. Komplex vizuális rendszerének alapformája ezúttal a méhsejt-motívum, mely egyértelmű utalás a termékenység kérdéskörére. A 26 darab különböző mélységű hexagon némelyikébe grafikák kerültek, melyek újabb mikrovilágot tárnak fel. A növekedés, keletkezés érzetét keltő kis növényekbe, bonsai fákba rejtett lombházak intim képei a belső világra utaló elemek, a sikeres fogantatás szimbólumai, míg a művek egy másik csoportja a meddőség és terméketlenség folyamataira utalnak. A képek a művész által használt és kifejlesztett egyedi technikai eljárással valósulnak meg: Mayer Éva üveglapokra festi a formákat, majd ezeket beszkenneli, a kapott digitális képet pedig tovább módosítja, végül papírra nyomtatja. A hatszögű formákba azonban nem csupán képi, hanem női csoportokból bekért, pauszpapírra írt, több réteg egymásra helyezésével levilágított írásrészletek, szövegtöredékek is kerülnek. A Továbbított üzenet című műcsoport ismét személyes élettérre jellemző formákat, polcra felsorakoztatott tárgyakat használ: a gyertyák, az üvegekbe helyezett homályos babaváró szövegek, a kút és kórház a belső történések reprezentánsai.

Mayer Eva

 

60 éves lenne BOHÁR ANDRÁS: Emlék-összeállítás a Spanyolnáthában

 

Bohar Andras Spanyolnatha

60 éves lenne Bohár András. Emlék-összeállítás a Spanyolnáthában

Társaságunk alapító tagjára, a tizenöt éve elhunyt Bohár Andrásra emlékezik a Spanyolnátha művészeti folyóirat a legújabb számában.

Bohár András idén lett volna hatvan éves.

Vass Tibor, a Spanyolnátha alapító főszerkesztője kérésére Társaságunk tagjai közül számosan, erre az alkalomra készült műveikkel, versekkel, videókkal, elektrográfiákkal emlékeznek Andrásra. 

ALBERT JUDIT, BARTI MAGDOLNA, BÁTAI SÁNDOR, BÓZSA EVELIN, BÜKI ZSUZSANNA, DETVAY JENŐ, DROZSNYIK ISTVÁN, ENYEDI ZSUZSANNA, GYENES ZSOLT, HAáSZ ÁGNES, HERENDI PÉTER, KÁDÁR KATALIN, KÁNTOR JÓZSEF, KÁROLY-ZÖLD GYÖNGYI, KECSKÉS PÉTER, KOPPÁNY ATTILA, KOROKNAI ZSOLT, LUX ANTAL, ORSZÁG LÁSZLÓ, PETŐCZ ANDRÁS, SÁNDOR EDIT, SÓS EVELIN, STARK ISTVÁN, TOOTH GÁBOR ANDOR, SYPORCA WHANDAL

András 1994-ben, a Vass Tibor által rendezett Fiatal Írók 3. Országos Fesztiválján adott elő, egy ott készült fényképfelvételt (fotó: Kertész Attila; Miskolc, II. Rákóczi Ferenc Megyei Könyvtár) küldött el az összeállítás szerzőinek, hogy azt továbbgondolva hajtsanak főt Bohár András előtt.

Bohár András életrajza a Spanyolnáthában: „… (1961-2006) filozófus, esztéta, vizuális művész, Budapesten született 1961. február 11-én. A Budapesti Tanítóképző Főiskolán 1982-ben, az ELTE filozófia szakán 1989-ben diplomázott. PhD-jét a Pécsi Tudományegyetemen (alkalmazott nyelvészet — hermeneutika) 2001-ben szerezte. 2004-ben a Magyar Képzőművészeti Egyetemen művészetelméletből habilitált. A Kaposvári Egyetem oktatója volt. 1993-1995 között Kállai Ernő-, 1996-ban Móricz Zsigmond-, 1996-1999 között Soros-, 2001-ben Bihari Ottó PhD-, 2002-2005 között MTA Bolyai János posztdoktori ösztöndíjas. 2006-ban a MAOE alkotói támogatását kapta. Tagja volt a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének, a Magyar Írószövetségnek, alapító és vezetőségi tagja a Magyar Elektrográfiai Társaságnak. Bohár András a Spanyolnátha első élő lapszám bemutatójának (Miskolc, 2006 március) előadója lett volna. 2006. február 24-én váratlanul elhunyt. A Spanyolnátha azt a bemutatót a szerzőre emlékezve rendezte.”

Az összeállítás  ̶  melynek különlegessége az is, hogy a Bohár-család eleddig meg nem jelent fotóit is közreadja  ̶  a Magyar Elektrográfiai Társaság és Spanyolnátha együttműködésének köszönhetően a következő lapszám megjelenéséig, 2021 áprilisáig a folyóirat főoldaláról, azt követően a lap archívumából érhető el: www.spanyolnatha.hu.

Csongvai Éva, András özvegy üzenete a Spanyolnáthának: „Szívből köszönjük, hogy megemlékeztetek Andrásról, és felhívtátok a figyelmét a művésztársaknak, hogy velünk emlékezzenek az ő kettős évfordulójára (febr. 11-e: 60. születésnapja és febr. 24-e: halálának 15. évfordulója ) alkalmából. (…) tolmácsold hálánkat - Ádámét, Imoláét és az enyémet - mindazoknak, akik írtak, képet készítettek, gondoltak Bohár Andrásra, vagy gondolnak a jövőben, ha elérhető írásait, munkáit tanulmányozzák.

Köszönjük  és gratulálunk a  Spanyolnátha szervezőinek a méltó megemlékezést Andrásról, a megszólított  művészeknek az alkotásaikat.

A lapszám fejléce Bátai Sándor művének felhasználásával készült.

Adó 1 % felajánlása

Doklist.com által hitelesített szervezet

Legfrissebb híreink


Támogatóink

NKA 25 eves logo szinesA Nemzeti Kulturális Alap 2023-ban támogatta a MET Galéria éves kiállítási programját és a hozzá kapcsolódó katalógus megjelenését.

mma2023-ban támogatta a Magyar Elektrográfiai Társaság és a MET Galéria éves kiállítási és szakmai programjait.

elmű logó2020-ban támogatta a MET Galéria kiállításait, katalógusát (2018. évi) és a szakmai rendezvényeit.

nea 012023-ban a  MET működését a Nemzeti Együttműködési Alap támogatja.

mkitsz

hungart

Ujbuda uj

2022-ben támogatta a MET éves működését, és a MET Galéria éves kiállítási programját.

sylenta

56


Linkgyűjtemény


Impresszum

Magyar Elektrográfiai Társaság/MET


Hungarian Electrographic Art Association/HEAA

  • Cím:
    H-1116 Budapest, Adony u. 8. V/24. HUNGARY
  • Alapítás éve:
    2001
  • Cégbejegyzés száma:
    10588/2003
  • Adószám:
    18244645-1-43
  • Számlaszám:
    11600006-00000000-39086527
  • Taglétszám::
    91
  • Web:
    www.computerart.hu
  • E-mail:
    Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • Kapcsolat:
    HAász Ágnes elnök
  • E-mail:
    Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • Mobil:
    +36 20 503 7240
  • MET Galéria :
    1117 Budapest, Bölcső u. 9. fsz. üzletsor 1.

Együttműködő partnerek


Médiapartnerek


Copyright © 2023 Computerart.hu