|

|
Szeretettel ajánljuk figyelmetekbe/figyelmükbe
Galériánk 3D virtuális kiállítás-sorozatának második tárlatát, mely
Czető Beaty / NL képzőművész digitális műveit mutatja be
2020. július 3, péntektől.
Megtekinthető az alábbi linken:
http://archivummet.hu/beaty.html
- Virtuális kiállítás: Tükröződések tükröződései - digitális grafikák, 3D virtuális installáció
- Virtuális megnyitó: Szombathy Bálint képzőművész, művészeti író - videón
- Virtuális panoráma
- Meghívó: információk a kiállításról és a művészről
- Portfólió tartalma: művek, megnyitó szövege, kísérőzene dalszövege.
Fehér éjszakák Nemzetközi online kiállítás- Majdanpek, Szerbia
MAJDANPEK / ONLINE EXHIBITION / WHITE NIGHTS / MAJDANART - 2020.
20 YEARS OF MAJDANART
6 tagunk sikeresen vett részt a kiállításon:
Barti Magdolna (30. o.), Juhász Dorina (132. old) , Ország László (165. old),
Gergely Nóra (233 old.), Kecskés Péter (254 old.), Syporca Whandal (323 old.)
Az online katalógus megtekinthető az alábbi linken:
LINK FOR ONLINE PAPER CATALOG
https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vTJ5xXT8EVQZBhHcL1y13lyP0wo7RzPm6sCwuTmI3WvL2iFfVSKUrpUYnRlJYfzMB14ABXzxroosQ4H/pub?start=false&loop=false&delayms=10000&fbclid=IwAR3rg6UR_wHF04bTLB_Y8XStkA7U0AnfPaxzgwLEO9o2tJYOZFpABUaLxEw#slide=id.p1
Örömmel adjuk hírül, hogy a Magyar Elektrográfiai Társaság elindította a MET Galéria 3D virtuális kiállítássorozatát. Galériánk tavaszra-nyárra tervezett, a koronavírus-járvány miatt elmaradt kiállításait elsőként 3D virtuális tárlaton mutatjuk be, melynek megtekintésére szeretettel meghívjuk Önöket.
A járvánnyal járó megkötöttségeket, korlátozott mozgásteret igyekeztünk hasznosan kitölteni és éltünk a modern technika lehetőségeivel.
Virtuális kiállításaink bemutatásának nem a szokványos módját választottuk – a berendezett galéria videófelvételről történő megjelenítését –, hanem a virtuális valóságban rendeztük be a galériát a művész alkotásaival. Így adott volt a lehetőség arra is, hogy kisgalériánkat (20m²) tükörképével megnöveljük a duplájára, és lehetőség nyílt arra, hogy a létrejött virtuális térben 3D installációt helyezzünk el.
Szeretettel ajánljuk figyelmetekbe/figyelmükbe
virtuáliskiállítás-sorozatunk első tárlatát,
HORKAY ISTVÁN képzőművész varázslatos misztériumvilágába ad betekintést, mely, 2020. június 6-tól látható, a MET honlapján is.
Virtuális kiállítás: Digitális új világ – Piros golyó, kék golyó – Feleségem, Dr. Arató Zsuzsa emlékére
http://archivummet.hu/virtualis-kiallitas.html
Videó: Horkay István & Albert Judit (2020), 3.42 min.
Digitális montázsok 1–14. - A művek a csatolt PDF-ben külön is megtekinthetők
A meghívó 3. oldalán olvasható a művész írása digitális montázsairól, és a 4. oldalon Ujvárosi László gondolatai Horkay István művészetéről.
Videó: Horkay István & Orosz István: Albrecht Dürer Rinocérosza (2018), 28.08 min.
https://www.youtube.com/watch?v=bhMzYpW9jYc
További tervezett virtuális kiállításaink:
Cecília Mandrile (Argentína), Beaty Czető (Hollandia), Dávid Vera (Kanada), Florentia Ikonomidou (Görögország), valamint a MET–meet–METU 3 – a Budapesti Metropolitan Egyetem médiaszakos hallgatóinak vizsgakiállítása.
Kedves Barátaink, Ismerőseink, Érdeklődök!
Társaságunk csatlakozott a MARADJ OTTHON! felhíváshoz a járvány terjedését lassító intézkedéshez.
OTTHONOSAN - OTTHON (NEM) ART c. projektünkkel nem csak hírt adunk magunkról, hanem szeretnénk hozzájárulni az otthonmaradóknak, az önkéntes karantént vállalóknak elviselhetőbbé tenni a bezártságot, kreatívitásra, türelemre és kitartásra biztatni műveinkkel, gondolatainkkal.
A beérkező műveket folyamatosan közöljük.
A képek a Facebook oldalunkon (Magyar Elektrográfiai Társaság MET) is megtekinthetők, olvashatók.
Károly-Zöld Gyöngyi: Karantén II.
Lux Antal munkái:
Kolumbárium'18
Corona / Covid'20
Olena Golub Távolságtartás 1-2.:
Drozsnyik István munkái:
Elégett üzenet 2. 2020. komputergrafika
Álomkép a. 2020. komputergrafika
Száguldás 2020. komputergrafika
Enyedi Zsuzsanna munkái:
Emlék kintről I., 2020. c-print
Emlék kintről II., 2020. c-print
Eva Kipp munkái:
1. Eva Kipp / NL: Flying / Repülés, 2020
2. Eva Kipp / NL: Spiral / Spirál, 2020
3. Eva Kipp / NL: Microword / Mikrovilág, 2020
4. Eva Kipp / NL: Ice cathedral / Jégkatedrális, 2020
Koroknai Zsolt: Tavasz kép
Gábos József munkái:
Hamvad 05, 2020. c print, 30x40 cm
Bodor Anikó: COVID 20 akció
Wrobel Péter:
Kedves Elektrográfus Társaim!
Két különös munkámat küldöm. A közelmúltban készültek önkéntes karantén időszakban.
Az első= szoba-mozi(nap-mozi) márciusból.
A második pedig párlat-képeim sorozata, amelyek heti ebédeim főzéseinek vizuális melléktermékei.
Vigyázzatok magatokra, minden jókat, Wrobel Péter
Kádár Katalin: Zárvány-lét
Zárvány-lét / Inclusion, 1-6 sorozat, 2020.
Magén István: Karantén variációk c. írása itt olvasható
Perspektíva tanulmány, 2020. digitális rajz
Gergely Nóra: No words
Csintalan Sándor (vendégművész): Karantén képek 1-4.
Tuzson-Berczeli Péter (vendégművész): Tóparti séta
20x29,5 cm papír, digital print 2020.
Tooth Gábor Andor / TGA munkái:
Juhász Dorina: Egyensúly
Drozsnyik István munkái:
Kántor József: Rácsos kapu 1-3.
Otthon vagyok.
Még nem kaptam vírust, se idegbajt
Emberek közé nem megyek, csak a vadonba járok.
Hó olvadástól akácvirágzásig gyönyörködtem a Gödöllői dombságban.
Sok vaddisznót, szarvast, őzet láttam, egyszer rókát és nyulat is.
Otthonról küldöm a karanténosokra zárt rácsos kapukat.
Maradjatok otthon és vigyázzatok magatokra, de
közben alkossatok jókat!
Koppány Attila: Ismeretlen
Bálint Bertalan: Bedaráló
Bálint Bertalan: Bedaráló, 2014. interaktív objekt, 68x68x9,5 cm,
plexi, LED világítás, hajtómű, PC alaplap és alkatrészek
Kemény György-Nagy Bernadett: Karantén divat
Repászki Ferenc: Rejtőzködők
Láng Eszter munkái:
Láng Eszter: Pandémia 1 (Gyöngykalitka) 2020, elektrográfia
Láng Eszter: Pandémia 2 (Vaskalitka) 2020, elektrográfia
Láng Eszter: Pandémia 3 (Szabadulás) 2020, elektrográfia
Németh Géza: Káosz 3, 5, 7, 10.
Czető Beaty: Koronába zárva 2.
Lonovics László: Vírus 1-2.
Szalai Judit: Cseresznyevirág nyílása karantén idején 1-2.
Lieber Erzsébet: Karan-tény 3-4.
Büki Zsuzsanna: Megtorpant jövő
Csízy László: Zártan-nyitottan
Ruzsa Dénes: Bioszféra
A Bioszféra 2 projekt egy kísérlet volt Arizona államban, melyben a földi bioszférát másolták le. Lemodellezték az amerikai tájat. Egy teljesen önellátó rendszert szerettek volna elérni. A kísérlet kudarcba fulladt, az összes rovar kihalt, az oxigénszint drasztikusan lecsökkent, így kívülről kellett pótolni. A kísérletből azt a tanulságot vonták le, hogy az emberiség még nem képes önállóan működő bioszférát létrehozni.
Ez a tény is rávilágított arra, hogy mennyire fontos lakóhelyünkön a biodiverzitás megőrzése, minden élőlény egymástól függ, ha valahol felborul az évmilliók alatt kialakult egyensúly, az az egész bolygónkra kihatással lesz.
Számos tudós szerint az ember okozta klímaváltozás nagyban hozzájárulhat a világjárványok kialakulásához. A jelenlegi pandémiát egy figyelmeztetésnek kell vennünk, a Föld túlzott kizsákmányolása, a természetes élőhelyek kiirtása, a túlfogyasztás nem tartható tovább fenn súlyos veszteségek nélkül.
Ahogy a Bioszféra-kísérlet is bizonyította, nem lennénk képesek egy önálló ökoszisztémát létrehozni.
Detvay Jenő: Réteg
Barti Magdolna: Varázslat
Sós Evelin: Koronás cukor
Lieber Erzsébet: Karan-tény 1-2.
Lévay Jenő: Kiterjesztett pillanatok
A Rahmanyinov a Zemplénben című tájképsorozat első bemutatója koncertszerű előadásban valósult meg az EÖTVÖS10 színháztermében, 2019. október 3-án. Létrejöttét Egri Mónika és Pertis Attila egy testbe zárt duplazongorája, a zempléni táj és Rahmanyinov zenéje inspirálta. Ugyanakkor a képek nem a zeneművek illusztrációi, hanem a zeneművekre reflektáló alkotások. A Zemplén számomra Magyarország egyik legkedvesebb tája. Ezen a vidéken most három szellem osztozik: Rahmanyinové, aki az én interpretációmban került kapcsolatba ezzel a nekem oly fontos földrajzi területtel, az Egi- Pertis duó különleges hangszeren szóló muzsikájáé, valamint a duplazongora húrozatáról készült frottázsaimé, grafikáimé, rajzaimé. Ezek formálják tájképekké a vidékről őrzött emlékképeimet.
Gyenes Zsolt: CollAge
Online kollaboráció
Videó Yu Miyashita zenéjéhez. Audiovizuális mű, hibrid technika, 3 perc, 2020.
Három állókép a videóból.
Sándor Edit munkái:
"Válogatásom a karantén ideje alatt létre jött képekből. Folyamatos szabadság az időben. Alkotói szabadság egy olyan helyzetben, amikor ,,házi rabként" vesszük fel, összefogással a harcot ezzel a pusztító vírussal szemben.De alkotói létünk profitál ebben a világ drámában. Időt kaptunk arra, hogy teljesen átadhassuk magunkat annak, amit igazán szeretünk. Az alkotásra."
Csízy László: Szabályok
HAász Ágnes munkái:
Aggodalom kora
...hol vagyok...
Kecskés Péter munkái:
Képek a "Caged" /Ketrecbe zárva/ című videóból 1-3.:
Kecskés Péter:
XX.
csontfényhalommá
fenekedett
ég
üvegcseréppé
őrölt
föld
függ
a
dél
igájában
XXI.
augusztusi Hold
a
múzeumban
őscsonthordák
rontanak
elő
a
sötétből
eredetbálványok
feszes
csendhalmai
(2020)
A kiállítás itt folytatódik:
A kecskeméti Cifrapalotában 2020. március 14-én nyílt meg a jubileumi Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálé, azonban a koronavírussal kapcsolatos rendelkezések miatt egyelőre csupán két napig lehetett megtekinteni. Ezt valamennyire orvosolandó, a kiállítás anyagát április 28. és december 31. között a Kecskeméti Katona József Múzeum online is bemutatja a saját honlapján (kkjm.hu):
https://muzeum.kecskemet.hu/esemenyek/x-kortars-kereszteny-ikonografiai-biennale-online-kiallitas/
A kiállításon több tagtársunk is szerepel:
Drozsnyik István
HAász Ágnes - Erkölcsi díjban részesült
Kántor József
Láng Eszter - Erkölcsi díjban részesült
Lonovics László
Péter Ágnes (zsűritag volt)
Interjú Bárdosi József művészettörténésszel
Bárdosi József főmuzeológus
Születési ideje, helye 1956. 09.19., Pomáz
Legfontosabb díjai:
Német Lajos díj, Neufeld Anna díj, NKA Alkotói Díj (többször)
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., telefon: 06 20 438 1499
1. Mikor kezdtél el foglalkozni az elektrográfia műfajával?
Egész pontosan 1988-ban.
2. Hogyan határoznád meg az elektrográfia fogalmát?
Ez Elektrográfia egy viszonylag fiatal és dinamikusan fejlődő műfaj, amelynek eddigi történetéről tudunk beszélni, ezt részletesen megfogalmaztam a társaság 2003. évi katalógusában. Mint írtam, az elektrográfia dinamikusan fejlődik, amely beláthatatlan lehetőséget nyit a jelenben és még inkább a jövőben.
3. Miért szereted ezt a műfajt?
A művészettörténet modern és kortársi periódussal foglalkozó művészettörténészként az 1980-as évek közepén némi szomorúsággal vettek tudomásul, hogy a nyugat-európai kortárs képzőművészet kollaborált a sok pénzt ajánló kapitalizmussal, Magyarországon pedig a neoavantgárd legjelentősebb képviselői, nem éppen Deáki módon, de kiegyeztek Aczél György és Kádár János diktatúrájával (erről részletesen írtam az Évek és képek, 2017. c. könyvemben). Tehát az 1980-as évek második felében üdítően hatott, a később elektrográfiának nevezett műfaj olyan „úttőrivel találkozni”, mint Haász Ágnes, Hernádi Paula, Bohár András, Szombathy Bálint, Bátai Sándor, Szlaukó László stb. A késő-modern művészet azonban nem csak az elveket, hanem az esztétikumot is feladta. Az elektrográfia fent említett képviselőinek tevékenysége kiutat jelentett ebből a helyzetből. Ennek a kiútnak volt első állomása, az első szövetség a műfajjal, amikor önálló kiállítást rendeztem 1989-ben Haász Ágnesnek a váci Görög Templom Kiállítóteremben, mivel a hivatalos képzőművészet képviselői akkoriban mereven elzárkóztak az elektrográfia befogadásától. Tehát az új műfaj megalkuvásoktól mentes utat kínált a bekötött szemű rendszerváltozás előtti pillanatokban. A kiút lehetővé tette a kötöttségek nélküli gondolkodást, az esztétikum tovább írását, de az avantgárd protest hagyományának a tovább vitelét is. Ma már nagy szavaknak tűnnek a leírtak, azonban visszatekintve az elmúlt több mint harminc esztendőre még is igaznak bizonyultak.
4. Milyen szerepet tölt be az elektrográfia a hazai művészeti szcénában?
A kérdőív ezen kérdése olyan jelenséget villant fel, amelyet néhány sorban lehetetlen korrekt módon kifejteni, ezért csak a helyzet ellentmondásosságára mutatok rá. Egyetlen dolgot villantok fel. Az 1980-as évek végén a hivatásos képzőművészek, ha tehették, kiszorították az elektrográfiát a kiállítási szcénából, viszont az elmúlt tizenöt-húsz évben a képzőművészek már főiskolai és egyetemi éveik alatt átmenekülnek a média művészet világába. Azt is mondhatom, hogy a fiatal képzőművészek szinte „elfoglalták” a műfajt, persze mind ezt örömmel konstatálom.
5. Létezik-e különbség a digitális és a hagyományos módon létrejött műalkotások befogadása között?
Én az emberi tehetségben, és az önálló gondolkodásban hiszek, ezért a válaszom nincs.
6. Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja?
Az alapítok közé tartozom.
7. Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?
– sokkal többet, mint művészi közösséget.
8. Melyek a legfontosabb írásaid ebben a témakörben? Hol olvashatjuk el ezeket?
Számomra az elektrográfia sokkal többet jelent, mint publikációt, ezért egyéb kapcsolódó dolgaimat is felsorolom.
Publikációk:
Árnyék (csop. kiáll, Haász Ágnes), Vízivárosi Galéria, Bp. 1997. leporelló
Az archiválás művészete …. (Bátai Sándor), kat. jn. 2000
Elektrofgráfia és címszavak. MET kat., Bp., 2003.
Szeret–nem szeret, manuális–instrumentális. Hernádi Paula elektrográfiái. 2004. kat. Bp. Paula Art Bt.
Fény-képek, prolongált sírbatétel. (Kecskés Péter) Magyar Műhely, 2006/1, Magma, 2006/1.
Címszavak és elektrográfia. MET katalógus, Bp. 2009
Megnyitók:
Sándor Edit kiállítása, Ökollégium, Bp.
2003 És a tánc … (a MET kiállítása). Plein Art Fesztivál, Gershwin Galéria, Bp.
2005 Fény-képek, prolongált sírbatétel. (Kecskés Péter kiállítása), Óbudai Társaskör, Bp.
2006 Füleky Adrienn, Pálos Anna és Ujházy Kata kiállítása, Göd. Királyi Kastély Díszterme
2008 Kép vagy képhermeneutika. A MET kiállítása. Ferencvárosi Pincegaléria, Bp.
2013 Tánc. MET kiállítása, Vízivárosi Galéria, Bp.
Kiállításrendezés
1989 Haász Ágnes, önálló kiállítása, GTK, Vác
1996 Árnyék. Csoportos kiállítás, Vízivárosi Galéria, Bp.
1997 Kecskés Péter önálló kiállítása, GTK, Vác
1998 Bohár András kiállítása, Madách Galéria, Vác
2004 Kronosz és Kairosz (Lévay Jenő és Tolnay Imre), GTK, Vác
Hangperformanszok
Hangperformansz (Gaál Józseffel, MET kiállítás), Bartók 32 Galéria, Bp., 2002. 01. 30.
Megnyitózene. Hernádi Paula kiállítása. Kispesti Vigadó, Bp., 2003. 11. 06.
Angelback. Haász Ágnes kiállítása, Csepel Galéria, Bp, 2004. 12. 04.
Kedvelt elektrográfiai mű:
HAász Ágnes: Három királyok, 1996. xerox-art, tintasugaras nyomat, 80x88 cm
ElektroGörög Templom Kiállítóterem, Vác, 1996.
Interjú N. Mészáros Júlia művészettörténésszel
1956.06.28. Mosonmagyaróvár
Elérhetőségek:
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
telefon: +36 20 522 1991
1. Mikor kezdtél el foglalkozni az elektrográfia műfajával?
1986 után, amikor a Xantus János Múzeumban azon törtem a fejem, milyen nemzetközi kiállítás-sorozatot indítsak el Győrben, amit kevés támogatásból is rendszeresen meg lehet valósítani, avagy kiket lehetne megnyerni nemzetközi kiállítások támogatására. 1985-ben ugyanis megkaptuk a Patkó Imre-gyűjteményt, és a következő évben megrendezhettem belőle az első állandó kiállítást. A gyűjtemény XX. századi képzőművészeti anyagában külföldön élő magyar művészek alkotásai dominálnak. Elkezdtem önálló kiállításokat szervezni az állandó kiállításunkban szereplő külföldön élő magyar művészeknek, akiket itthon még alig ismertünk, és elkezdtem építeni a környező országok művészeivel, művészettörténészeivel a kapcsolatot, akik közül sokat meghívtam a nemzetközi művésztelepünkre, majd a biennálénkra. Így vett részt nálunk Hetey Katalin, Gabriella Fekete, valamint a világ számos országában élő magyar és külföldi művész a művésztelepi munkában és a csoportos vagy egyéni kiállításaimon, amiket muzeológusként, később múzeumigazgatóként szerveztem.
1989-ben Joseph Kádárral is felvettem a kapcsolatot, rendeztem neki egy elektrográfiai kiállítást, és sokat beszélgettünk a tervemről. 1990-ben közösen létrehoztunk egy alapítványt, amely a Nemzetközi Grafikai Biennálénk támogatására volt hivatott. Megismertem Dárdai Zsuzsáékat, és az Árnyékkötőknek is rendeztünk kiállítást. Köztük megismertem Haász Ágnest is, és szerepelt néhány általam szervezett kiállításon nálunk, és külföldön. A biennáléra már a kezdetektől rendszeresen meghívtam komputergrafikusokat és más elektrográfiai műveket alkotókat, Miskolcon ennek hatására fogadták be később az elektrográfiai alkotásokat is. A biennálék művészeinek a kiválasztása miatt kezdtem el komolyan foglalkozni a grafikának ezzel az új területével és alkotóival.
2. Hogyan határoznád meg az elektrográfia fogalmát?
Minden olyan műalkotás, amely valamely elektromos-, sokszorosító-, video- és digitális technikával jön létre és a technikai eszközök nyomhagyási, grafikai vagy más, tisztán vizuális képalkotó sajátosságain, valamint lehetőségein alapul, valamint az alkotója ugyanúgy jelzi a munkáját, mint az egyedi vagy sokszorosító grafikát, vagy más egyedi művészeti alkotást.
3. Miért szereted ezt a műfajt?
Izgalmas, kiapadhatatlanul sokféle, a technika fejlődésével folyamatosan szélesedik a benne rejlő művészeti kifejezés lehetősége és kreativitásra, gondolkodásra serkent.
4. Milyen szerepet tölt be az elektrográfia a hazai művészeti szcénában?
Egyre nagyobbat, de nagyon minimális, kialakulatlan az intézményi háttere, pl. nincs még elektrográfiai múzeum, nincsenek olyan galériák, amelyek ezekre a művekre specializálódnak, egyáltalán, egy-két művész alkotásain kívül a kortárs galériák egyáltalán nem foglalkoznak ezekkel a művekkel. Jó, hogy van MET Galéria, de nem ártana, ha nagyobb lenne, központibb helyen lenne, és lenne a fenntartására és a működtetésére, valamint a feldolgozására és az eredmények terjesztésére rendszeres támogatás.
5. Létezik-e különbség a digitális és a hagyományos módon létrejött műalkotások befogadása között?
Nem létezik különbség a befogadásban, csak az értékelésben. A képzőművészeti alkotás az képzőművészeti alkotás, és nem más, viszont itt tudni kell, hogy melyik technikának mi a sajátossága, hogy legyen mihez mérni egymást és a hagyományos médiumokkal készült műveket.
6. Mikor lettél a Magyar Elektrográfiai Társaság tagja?
A megalakulásától kezdődően.
7. Miért fontos számodra ez a tagság? Mit adott a Társaság neked?
Friss, dinamikus csapat, sok kiállítást szervez, gondoskodik azok dokumentálásáról is, pl. katalógusokat ad ki, videofilmeket készít a kiállításokról, rendezvényekről, és a honlap is napra kész. Az is nagyszerű, hogy elvár egy szintet a tagoktól, így vannak belső pályázatok is.
8. Melyek a legfontosabb írásaid ebben a témakörben? Hol olvashatjuk el ezeket?
A Grafikai művészetek mesterei- nemzetközi grafikai biennálé 10 katalógusában, amiket én készítettem, külföldi biennálék katalógusaiban, néha egy-egy külföldi és hazai művészeti folyóiratban
Kedvelt elektrográfiai műalkotása:
Alexandra Haesecker (CA): A botanikus lánya, 2019-2020.
komputergrafika installáció, mérete: 35 m2
Virtuális MET kiállítás az EÖTVÖS10 Közösségi és Kulturális Színtér honlapján a Radnóti hommage kiállításunkról: http://eotvos10.hu/kiallitas/
Együttműködő partnerek
Médiapartnerek